Andra gången hos kuratorn

I torsdags var jag till kuratorn igen. Jag tycker att vi hade ett bra samtal :)

Denna gång pratade vi mycket om tid. Tid är något jag själv har funderat väldigt mycket på den senaste tiden. Jag har tänkt på hur lång tid ett år egentligen är. Jag tror att man alltid, genom hela livet, har sett ett år som väldigt lång tid. Men tänk att det redan är två månader sedan jul, över ett halvår sedan sommaren var här osv. Tiden går ju egentligen otroligt fort! Så jag har tänkt att ett år kanske inte är så lång tid som man inbillar sig att det är? Det ger mig lite tröst i alla fall.

Kuratorn pratade mycket om att det är svårt att greppa saker som ligger långt fram, att det kan kännas som att tiden går sakta om man ser för långt framåt. Hon tyckte att jag ska försöka tänka mer kortsiktigt. Tänka på vad jag ska göra idag och kanske till helgen (hon sa det i torsdags) men inte så mycket längre än så. Självklart kan man vara medveten om sådant som sker längre fram men att man lägger sitt fokus på de närmsta dagarna. Man får såklart också planera saker långt fram osv. men inte fastna i tanken på sådant som ligger långt bort. Att styra tankarna till nuet om dom vill vandra iväg för mycket.

Jag tror att hon har väldigt rätt i det hon säger. Jag ska försöka ta till mig av det och försöka vara mer här och nu.

Vi pratade också om hur tanken kan påverka resten av kroppen och mitt beteende. Jag har känt att allt blir en ond spiral. Är jag deppig över barnverkstaden så tappar jag självförtroende och självkänsla kring andra saker också. Allt blir tillslut jobbigt. Så vi pratade om att bli mer medveten om hur negativa tankar även kan påverka hur kroppen mår och att man tillslut kan ändra beteende och undvika saker som känns jobbiga. Till exempel så kanske jag undviker att träffa släkten för att undvika kommentarer kring barn. Vilket i sin tur kan göra att jag blir ledsen för att jag inte umgås med nära och kära osv.

Så hon tyckte det var viktigt att bli medveten om hur mycket tankarna kan påverka och att försöka styra om tankarna när det blir jobbigt. Att försöka se positiva saker även i det tunga.

Vi småpratade lite om annat också, jag minns inte riktigt allt, men det här är de två "stora" sakerna jag tar med mig från torsdagens möte. 

Vi bokade in en ny tid om 2,5 vecka. Ser framemot det! :)
1 norralivet.blogg.se:

skriven

Låter som ett toppensamtal! :D Hoppas att ni prickade rätt denna månad! :) Håller tummarna!

Svar: Ja, det var det verkligen! :D tack fina du! ☺️❤️
Mom to be

Kommentera här: