När påbörjar man behandlingen?

Jag fick en kommentar från Em i förra inlägget som skrev att dom påbörjade behandlingen rätt snart efter första mötet. Det kändes skönt att höra, samtidigt som jag funderar på när i cykeln man brukar börja? Börjar man en viss dag efter mens/ägglossning?

Ni som känner att ni vill/orkar dela med er av er/era behandlingar får väldigt gärna kommentera det här inlägget. Gjorde ni långa eller korta protokollet? Hade er klinik något protokoll som "standard"? När i menscykeln påbörjade ni behandlingen? Hur var första mötet med kliniken?

Tack alla för att ni stöttar, kommenterar, uppmuntrar och finns här med oss under resan! ❤️
1 Anonym:

skriven

Hej!
Vi har just avslutat första ivf omgången (tyvärr utan positivt resultat) och ska efter sommaren börja med andra omgången.
Efter att vi hade haft vårt första möte på RMC så fick vi information om vilket protokoll/behandling vi skulle ha (korta med gonal-f sprutor) och sen fick vi köra igång nästa gång mensen kom. På mensens första dag, tror det alltid är så.. Då är kroppen "nollställd", så att säga!

Alla vi har varit i kontakt med är väldigt lugna, sakliga och förtroende ingivande!
Du behöver inte vara orolig, ni kommer bli bra omhändetagna! De är experter och är så vana att möta alla dessa par som genomgår det här! Finns ingen situation, fråga eller fundering som dom inte varit med om eller hört innan!
Det kommer gå bra!
Lycka till! 😄

Svar: Tack för din kommentar! :) tråkigt att höra att det inte gick vägen :/ hoppas att nästa gång är er tur! Skönt att höra! Det känns viktigt att man får ett fint bemötande i det här, det gör så mycket för att man ska orka med allt. Tack snälla du! :)
Mom to be

2 Anonym:

skriven

Hej!
Vi har just avslutat första ivf omgången (tyvärr utan positivt resultat) och ska efter sommaren börja med andra omgången.
Efter att vi hade haft vårt första möte på RMC så fick vi information om vilket protokoll/behandling vi skulle ha (korta med gonal-f sprutor) och sen fick vi köra igång nästa gång mensen kom. På mensens första dag, tror det alltid är så.. Då är kroppen "nollställd", så att säga!

Alla vi har varit i kontakt med är väldigt lugna, sakliga och förtroende ingivande!
Du behöver inte vara orolig, ni kommer bli bra omhändetagna! De är experter och är så vana att möta alla dessa par som genomgår det här! Finns ingen situation, fråga eller fundering som dom inte varit med om eller hört innan!
Det kommer gå bra!
Lycka till! 😄

3 Em:

skriven

Kommenterade förra istället😊

4 Em:

skriven

Kommenterade förra istället😊

5 Em:

skriven

Eller det försvann visst😊 ok för mig va det såhär! Korta protokollet! Möte på RMC den 31 mars. Jag skulle ringa dom på min första mensdag vilket inträffade veckan efter den 8 maj. Jag fick klartecken att börja med sprutorna den 10 april. Jag tog den sista gonal f sprutan den 19 mars, tog ingen den 20. 21 mars tog jag ägglossningssprutan och den 23 var det äggplock. 25 återförde vi ett embryo. Under sprutperioden gjordes två vul😊 hur länge man tar sprutorna beror på, det är därför man går på vul😊 hoppas att du får det korta protokollet✊✊✊

Svar: Svarade på den andra kommentaren :) ja, jag hoppas det också :) jag försöker att inte fundera alltför mycket så att jag inte har så stora förhoppningar om någon viss behandling. Men ja, jag hoppas ju på det korta, hehe ☺️
Mom to be

6 Em:

skriven

Ser du mina kommentarer?

7 Maria:

skriven

Hej!

Minnet är bra men kort men nåt sånär:
Möte i början av januari. Kom överens om att jag skulle sluta med provera (endometriosbehandling) när det funkade med jobbet och sedan ringa kliniken när jag fått mens. Slutade efter ett par månader.. Och mensen dröjde evigheter. Efter typ 5-6 veckor kom den äntligen. Fick då börja med spray (långt protokoll) på tredje blödningsdagen. Koll efter ett par veckor och då var jag tyvärr inte tillräckligt nedreglerad (såg snarare ut att vara nära ägglossning), så fick ta provera 10 dagar igen (suck!) för att dra igång ny mens. Sprayade under tiden fyra gånger per dygn, dvs var sjätte timma. Skitjobbigt. Sen fortsatte jag spraya när mensen kom, ny koll ca 3 dagar in på mens, såg bra ut och jag fick då trappa ner sprayen och börja stimulera med sprutor.
Tog efter mens nr två och klartecknet att börja stimulera ytterligare två ultraljud. Tror vi hade äggplock ca 14 dagar efter stimuleringsstart, tog sprutor i 11 dagar, ägglossningsspruta dag 12 och inget sista dagen innan plock. Hade jag blivit nedreglerad på första försöket hade det tagit oss nästan exakt fyra veckor totalt, sen återföring ett par dagar efter då.

Mötet på kliniken var bra, de hade ett frågeformulär man fått fylla i innan, mest om tidigare sjukdomar och tidigare ivf. Sen gjorde de ultraljud och gick igenom hur behandlingen går till (man glömmer typ hälften..) och fick med broschyrer hem.

Kommer gå fint!! :)

Svar: Tack för att du delar med dig! :) det känns som att mycket beror på då. Det ska bli intressant att få veta hur dom tänker kring oss och vår plan. :) följer er och hoppas att allt kommer gå finfint! :)
Mom to be

Kommentera här: