Att leva

Sedan i fredags har jag funderat på det kuratorn sa om att leva även utan barn. Klara skriver något liknande i hennes bok också (se boken i inlägget längre ner). 

Jag tänker ofta att ett liv utan barn skulle kännas meningslöst. Vad gör man med ett helt liv om man inte får några barn?

Det kanske är hårt att tänka så, men det är också så det känns. Så de senaste dagarna har jag funderat mycket på vad som skulle göra mitt liv värt att leva, även om vi inte får några barn. Det är svårt! Svårt att komma på något.

Någonstans är det ändå en tanke som verkligen startar något inom mig. Jag inser att jag inte kan jobba med det jag gör idag resten av mitt liv. Jag måste hitta något som ger mening. Något där jag får hjälpa andra. Ett jobb där man gör skillnad. Ett jobb som inte känns som ett jobb, mer som ett kall.

Kanske på något vis hjälpa andra som har svårt att bli gravida? Någon som lyfter fram hur vanligt det egentligen är med ofrivillig barnlöshet. Det är aldrig någon som pratar öppet om det, vilket gör att man tror att vi är dom enda som har problem. Alla andra blir gravida till höger och vänster och innan de ens börjat försöka. Men vi vet egentligen inte hur länge de har försökt eller på vilket sätt de tillslut blev gravida. Tack vare bloggen vet jag att vi inte är ensamma men jag tror att det finns många där ute som känner så.

Oavsett om vi får barn eller inte så tror jag att det är viktigt att fundera över detta. För även om vi får en hel hög med barn så är det viktigt att hitta något som JAG mår bra av, oberoende av vad som händer runt omkring oss.
1 norralivet.blogg.se:

skriven

Ja det har du rätt i. Otroligt viktiga och bra tankar. Jag hoppas innerligt att ni får barn men tycker det låter underbart att försöka hitta dig själv i livet också och veta vad du vill och kan göra för att göra något meningsfullt. Tror verkligen på din ide, om att hjälpa andra! Hejar på dig!

Svar: Tack för din kommentar och dina peppande ord! Betyder mycket för mig! ❤️
Mom to be

2 Denise:

skriven

Håller med dig om att det är viktigt att tänka i de banorna även om det är jobbigt och svårt. Och att hitta något att sysselsätta sig med som man brinner för eller iallafall trivs med är viktigt oavsett. Håller tummarna för er att ni ändå ska lyckas bli gravida!

Svar: Ja, jag tror verkligen det också! :) tack för din kommentar! Hoppas att jag får dela ett plus med er snart! :) ❤️
Mom to be

3 L :

skriven

Jag började också fundera på ett liv utan barn, dels för att vi inte lyckades bli gravida och dels för jag har en extrem förlossningsfobi sedan barnsben.jag tyckte det var svårt att komma på saker för det känns som att hela livet går ut på att skaffa barn.
Men vi hittade en plan att jobba utomlands och sedan starta b&b antingen där eller i Sverige
Men mitt i våra planer blev jag gravid, men det kändes väldigt skönt att ändå förlikat sig med tanken att inte ha barn Ämne om det nu blev så ändå. Hoppas du kommer på något bra oavsett om du blir gravid eller inte <3

Svar: Tack för att du delar med dig! :) skönt att höra att ni tänkte så också. Och vad bra att ni kom på något ni verkligen ville göra! Skönt att höra att du ändå blev gravid tillslut. Hoppas att det har gått bra med din fobi och att ni får följa era drömmar ändå i framtiden! :) tack snälla du! <3
Mom to be

4 Annelie:

skriven

Ja, jag önskar verkligen att jag kunde tänka "allt blir bra ändå, oavsett om vi får barn eller inte" - men vara tanken får mig att må så dåligt, får mig att känna att livet totalt saknar mening. Men kanske handlar det också om att vi är så tidigt i processen än så länge? Vi har inte ens börjat försöka (med IVF). Då kanske man inte heller kan förvänta sig att man ska känna att det känns lugnt även om IVF inte funkar. Men jag är en sån som gärna vill säga åt mig själv hur jag ska känna, haha. Jag bloggar på www.nouw.com/bergochdalvana men tyvärr är bloggen rätt deppig just nu, så läs inte om du letar IVF-pepp. Kanske kommer peppen när vi väl fått vår remiss till IVF.

Svar: Ja, det är en väldigt svår tanke. Jag är inte där heller. Men önskar att jag kan ta mig dit. Ja, än är ju chanserna goda! Så egentligen kanske det är onödigt att fundera på det. Det jag fastnade i med den tanken var att hitta en mening med mitt liv, bara mitt. Vad jag vill, oavsett vad som händer runt mig. Det tror jag kan vara nyttigt att tänka på, men det kan man ju fundera på utan att blanda in barn/icke barn-tankarna också, om man hellre vill det. :)
Tack, jag har varit in och läst lite, ska kika in lite mer! ❤️
Mom to be

Kommentera här: