Tredje besöket hos kuratorn

Idag var jag på mitt tredje besök hos kuratorn.

Idag pratade vi inget alls om barn, förutom att jag tog upp att jag var ledsen i fredags över mina spottings. Idag pratade vi mycket om att förändra sitt liv. Jag tog upp det jag skrev om i inlägget tidigare, om att jag skulle vilja jobba med något annat. Jag sa att min dröm alltid har varit psykolog men att utbildningen är så lång (har redan läst en 5-årig). Hon berättade att hon är utbildad socionom och undrade om det kunde vara ett alternativ. Vilket det kan vara, jag har tänkt i dom banorna också. Så hon tyckte att jag skulle undersöka möjligheterna att läsa något jag vill och se hur allt det praktiska och ekonomiska skulle kunna lösa sig. Hon var inne på att jag skulle kunna lägga upp en långsiktig plan för studier om jag känner att det är något jag vill satsa på. Så jag ska fundera vidare på det. :)

Den andra grejen vi pratade om idag är mitt dåliga samvete. Jag får dåligt samvete för allt möjligt hela tiden. Jag kan fundera på något jag har sagt eller gjort i flera år. Vrida och vända på det. Få ångest. Jag har blivit bättre på att be om ursäkt/förklara mig på en gång men ibland får man inte riktigt chansen och då grubblar jag på det i en evighet ungefär. Så jag fick i hemläxa till nästa gång att fylla i ett papper med grejer som ger mig dåligt samvete och hur detta påverkar mina känslor och min kropp. Sedan skulle vi jobba vidare på detta nästa gång.

Jag hade en ganska dålig dag idag. Vaknade med en migrän som börjat mattas av. Så samtalet blev lite snurrigt. Jag tror att det kan ha varit svårt för henne att föra ett samtal med mig, hehe! Hur som helst så tycker jag inte att det gjorde något att det inte blev något bebisprat. Jag tror att det är lika viktigt att lösa andra saker man mår dåligt över. Förhoppningen är ju att komma ur detta som en starkare och bättre människa och då tror jag att man får jobba med flera saker hos sig själv.

Men så är jag ju också en sådan som gillar att jobba med mig själv. Förbättra. Gräva runt och hitta saker man kan jobba på hos sig själv. Kanske lite tokigt, men jag tror att det är enda sättet för att utvecklas till en bättre version än den jag varit. :)
1 m a r i a:

skriven

Jag tror det är bra att helt prata om något annat. Jag gjorde likadant när jag satt i sådana samtal minns jag. Efter ett par gånger pratade vi om annat än själva "kärnan" till att jag satt där. Och jag tror att det bara är bra :) Kram!

Svar: Skönt att höra att det blev så för dig också! :) det kändes som att vi kom ifrån ämnet lite, som om jag tar upp onödig tid om vi inte pratar barn. Men jag tror verkligen att det behövs också, för att må bättre på alla plan :) tack för att du delar med dig! :) kram!
Mom to be

Kommentera här: