IVF 1 - sprutorna m.m.

Tänkte att jag kunde försöka berätta lite om vilka sprutor jag ska ta, när jag ska ta dom och så vidare.
 
Till att börja med så kommer vi köra igång vid nästa mens. Vilket känns helt galet, det är ju SNART!
Det är märkligt det där, hur något vi har väntat på och kämpat för i tre år kan kännas plötsligt. Men hur som helst, enligt min app kommer nästa mens runt 17e januari. 
 
Jag har hämtat ut alla mediciner. Tror jag var på apoteket närmare en halvtimme och fick med mig en stor påse full med förpackningar hem. Kändes märkligt. Var tvungen att ta en bild på dom när jag kom hem. Tänk att allt det här ska in i min kropp!
 
 
Bemfola: 
Den här sprutan har jag hämtat ut 12st av, vi får väl se hur många som kommer behövas. Den här gör att det bildas många ägg. Den börjar jag med på cykeldag 2 eller 3, beroende på vilket veckodag det är. är cykeldag 2 en tisdag ska jag vänta till onsdagen. Det har med ultraljudsdagar att göra. Denna tas varje kväll fram till ägglossningssprutan. Det står att den ska tas mellan kl.19-22, jag tror att runt kl.20 kommer passa oss bra.
 
Först hade läkaren skrivit att jag skulle ta 150 enheter varje dag av denna, men dom ringde upp igen och meddelade att mitt äggreservsresultat var så högt att dom ville sänka dosen på stimuleringsdag 4. Så från dag 4 tar jag 125 enheter. Detta för att undvika överstimulering. Och jag är väldigt tacksam att jag har en bra äggreserv. Jag får mindre panik då. Och det känns positivt om vi i framtiden vill försöka få ett till barn, men det är långt dit, först ska vi lyckas med ett första barn...
 
Orgalutran:
Har hämtat ut 7st. Den här sprutan förhindrar att kroppen börjar ägglossa av sig själv. Den här ska jag börja ta på stimuleringsdag 5. Alltså INTE cykeldag 5. Lätt förvirrande det här. Så från stimuleringsdag 5 kommer jag att ta 2 sprutor varje kväll.
 
Den här ska jag ta 0,25 enheter av varje gång.
 
Ovitrelle:
Den kära ägglossningssprutan. Jag har ju ingen aning men jag kan tänka mig att det här är bästa sprutan av dom alla (om man kan klassa någon som bra...) med tanke på att det är den sista jag tar och att vi efter den får göra äggplocket. Den här sprutan tas exakt 36h före äggplock. Alltså den enda spruta som är riktigt noga med tiden. Det var den här sprutan vi även tog innan sista insemineringen, vilket kändes helt okej, så den gruvar jag mig också minst för.
 
Lutinus:
Kladdiga lutinus. Ett slidpiller man för upp, 3 gånger om dagen. Det är kladdigt och drygt men vad gör man inte för bebis. Dom här tog jag också efter sista insemineringen. Jag mådde psykiskt rätt bra av dessa, vilket känns bra inför denna gång också. Något positivt med allt kroppen ska få utstå.
 
Folsyra:
Det är väl rätt allmänt känt att dom som försöker bli gravida även tar folsyra. Det som förvånade mig lite är att jag ska ta två tabletter om dagen nu. Alltså 1000 microgram per dag. Dom här började jag med för ett par dagar sedan. Tog ett uppehåll efter senaste negativa grav.testet. Tillslut orkar man liksom inte med något alls som har med barn att göra, jag ville bara få en paus från ALLT. Så slutade även med folsyran under en månad. Men nu är jag redo att köra på igen.
 
ICSI - Donation:
Dom kommer mest troligt att utföra ICSI på äggen. Alltså att dom för in en spermie i varje ägg. Tydligen är det vanligt att man gör så med donatorspermier. Det beror lite på kvalitén efter upptining. Men jag hoppas väl nästan att dom gör så. Jag vet inte om det innebär högre risker för ägget men det känns ju bättre om man vet att en spermie är där i alla fall. 
 
Blodprov: 
Inte nog med att jag ska ta sprutor i magen varje dag så ska jag även lämna blodprov. På Stimuleringsdag 5 eller 6 ska jag lämna första blodprovet. Dag 6 kan jag lämna om jag kan ta det innan 06.45, vilket är i tidigaste laget för mig.. Det gick även bra att lämna på dag 5 om jag ville ta det en annan tid på dygnet. Men men, vi får se hur det passar.
 
Jag fick två remisser med mig för blodprovet. Det kan hända att dom ringer och vill att jag lämnar ett till några dagar senare, men det tar vi då i så fall.
 
Ultraljud:
Sedan får vi ju såklart inte glömma ultraljuden. Dom här kommer ju vara lite mer spännande den här gången. Här får vi se hur många blåsor som håller på att växa till sig och vilken storlek dom har. Ultraljuden görs på Stimuleringsdag 6 och 9.
 
 
Jag är nervös och spänd inför detta. Jag är även hoppfull. Kanske, kanske, KANSKE kan det gå nu. Jag funderar så mycket på det här att jag till och med drömde om det inatt. Jag drömde att jag började ta sprutorna redan nu. Att jag fick för mig att det var okej. Sedan kom jag på att kliniken stänger om några dagar och att det inte alls går att köra igång nu. Det blev så himla pinsamt, för det innebar ju att jag skulle behöva ringa dit och be dom skriva ut nya recept på sprutor. Jösses, hur skulle jag förklara det för kliniken?
Det var väldigt tur att det bara var en dröm! :)
 
1 Linnea:

skriven

Hoppas det blir många ägg och att er resa gör en sväng i en mer positiv riktning nu. Jag håller mina tummar. Ta hand om er själva lite extra nu under julledigheten. Det är ni väl värda.

Svar: Tack vännen <3
Vår väg till ett barn

Kommentera här: