Börja någonstans

Jag måste verkligen komma framåt nu. Jag kan inte fortsätta må dåligt över att jag är på fel plats i arbetslivet. Jag måste hitta en mening utanför barnlöshetens värld.


Kan inte ni berätta vad ni jobbar med? Hur ser er dag ut? Vad gillar ni mest/minst med ert jobb? Varför valde ni just det?

Ni får självklart vara anonyma om ni vill det och ni behöver inte säga exakt var ni jobbar, mer den roll ni har och hur ni upplever den.

1 L:

skriven

Jag jobbar just nu som kulturarvsutvecklare och det är världens roligaste jobb. Jobbar främst med ideella kulturarvsföreningar och hur de kan utvecklas och bli mer attraktiva besöksmål. Jag har just avslutat min utbildning i affärsutveckling turism men gillar inte den tillväxthets som finns i turismbranchen utan eftersöker mer hållbara alternativ och tror att man kan förändra turismbranchen till mer hållbar. Därför känns detta jobbet så bra. Det som är lite trist är att man måste sitta en del vid datorn. Det är bara ett vikariat så sedan efter får vi se vad som händer! Jag är också utbildat journalist, men om jag skulle utbilda mig ännu en gång skulle jag vilja jobba med något mer praktiskt. Kanske trädgårdsmästare? Eller kanske målare... Så mycket det finns. Hoppas du kommer på något bra du vill jobba med. Du kanske ska hoppa på en utbildning? Det gjorde jag när vi inte kunde få barn, och vips blev jag gravid mitt i utbildningen såklart (även om jag vet att det inte kan gå naturligt för er så är det alltid något annat att tänka på och något spännande att göra).

Svar: Vilket intressant jobb! Kul att du har hittat något du tycker känns bra! Gillar din inställning till tillväxthets och tror att du är på rätt spår. Kul att du även provat på journalistyrket. Skönt att höra att det går att byta inriktning bara man vill. Ja, jag är lite sugen på att plugga. Problemet är väl att jag inte har någon ork just nu så det är svårt att motivera sig till plugg just nu. Men jag hoppas det vänder snart så att jag kan börja ta tag i det. Skönt att ni lyckades bli med barn tillslut! Att det skedde mitt i utbildningen har ju en förmåga att ordna sig på ett eller annat sätt, huvudsaken är ju att ni lyckades :) <3
Vår väg till ett barn

2 Pånolligen:

skriven

Hej! Ledsen att det inte blev ett lyckat försök nu sist, men det kommer säkert ska du se. Jag jobbar med personalfrågor vilket jag tycker är väldigt kul. Jag visste inte vad jag ville bli när jag utbildade mig och hade inte kommit in på Pa-programmet om jag sökt. Jag började med en kurs i beteendevetenskap och sen la jag ihop min egen examen. Det är något att rekommendera om du är osäker på vad du vill bli och testa dig fram lite. Hoppas du hittar nåt som intresserar dig, det är ju sjukt viktigt att trivas på jobbet när allt annat är kaos. Jag hejar på er och hoppas att vi båda lyckas nästa försök.

Svar: Intressant att höra! Jag har snuddat lite vid personalfrågor och tycker det är intressant. Jag är mer intresserad av människorna som utför jobbet än själva jobbet som blir utfört. Så tänkte att det kanske vore åt rätt håll i så fall, hehe :) Aha, bra tips. Kul att höra att det går att lägga ihop sin egen examen. Det ska jag ha i åtanke. Ja, det känns allt mer viktigt! Det hoppas jag också, jag hejar på er!! <3
Vår väg till ett barn

3 Louise:

skriven

Jag jobbar som företags- och lantbruksrådgivare på en bank. Utbildad fastighetsmäklare men när jag var klar så orkade jag inte med stressen att alltid vara tillgänglig och att "lönen" är helt provisionsbaserad (ingen garantilön). Så därför sökte jag mig till banken och har jobbat mig upp med olika tjänster. Nu känner jag att jag vill utvecklas vidare (trivs inte med närmsta kollegor och ny chef), men vet inte riktigt inom vilket område.. Är sugen på att prova någon helt annan bransch...svårt att veta vad bara! Skriv gärna mer om hur dina tankar går! Lycka till!❤️

Svar: Spännande att höra hur du har jobbat dig till där du är idag! Jag blir inspirerad av dig. En del av mig vill prova på så mycket som möjligt genom livet. Det är väl lite det som livet går ut på också? Att uppleva och våga prova! Låter vettigt att söka sig vidare om man inte trivs. Du får gärna berätta mer när du kommer på vad du vill göra :) Tack snälla du <3 Och lycka till du med! <3
Vår väg till ett barn

4 langtaneftermini:

skriven

Jag jobbar som lärare på lågstadiet, världens roligaste och givande yrke! ✨Innan jag läste till lärare jobbade jag även på en förskola med småttingar. Även om en arbetsdag kunde vara tuff, så gör barnen en alltid så glad och sprider ett sådan härlig stämning. Jag tror definitivt att arbeta med barn, stora eller små, är något av det mest givande och härligaste man kan göra ❤️❤️

Svar: Åå, roligt jobb! Det har jag också haft med i mina tankegångar. Ja, barn är ju underbara. Så mycket energi och glädje. Vad roligt att du trivs med jobbet och att du känner att det är givande! Det är den känslan jag vill hitta också. Hur går det annars då? ;) <3
Vår väg till ett barn

5 langtaneftermini :

skriven

Söt du är som frågar ☺️ annars är det bra med mig. Tiden går alldeles för fort, vilket är jätte kul men också lite skrämmande. Är i vecka 18 nu så om ca en vecka är det dags för rulen, längtar så jag spricker! 😍 Är ofta inne och läser hur det går för er. Tro mig, tiden fram till vecka 33 kommer gå så fort 🙏🏼 och med hormonstimulering kommer det förhoppningsvis gå vägen för er snart! Hoppande får en fantastiskt sommar 😘❤️

Svar: Oj! Redan vecka 18? Ja, tiden går verkligen fort. Förstår att du längtar :) Skönt att höra att allt är bra! Jo, tiden går fort för oss också. I tanken är det långt bort men i verkligheten är det ju inte alltför länge tills vi ska dit, semestern går ju alltid för fort så det kommer nog ordna sig. Ja, hoppas hormonstimuleringen gör att chanserna ökar lite :) Tack, detsamma! :) <3
Vår väg till ett barn

Kommentera här: