Behandling 1, VUL 1

Idag var vi på VUL 1 i vår första behandling för inseminering. Tydligen var vi där för att räkna antalet follikel i äggstockarna. Alltså antalet blåsor som skulle kunna bli ett ägg, om jag förstod det rätt.
 
Det var snabba ryck när vi kom dit. Vi kom in i rummet, läkaren sa att vi skulle räkna follikel och sedan pekade hon på gynstolen. Det var bara att klä av sig och hoppa upp. Hon började kolla ena äggstocken, hon hittade flera follikel (vet inte ens om jag använder ordet på rätt sätt) där. Jag minns inte hur många hon sa men det var minst fem i alla fall, varav den största var på 10mm.
 
Sedan försökte hon hitta den andra äggstocken. Det är alltid en utmaning. Dom brukar trycka hårt på magen för att kunna hitta den. Hon kämpade på ett tag och hittade den tillslut. Hon hann inte ta någon bild på den tror jag, för så fort hon släppte magen försvann den. Men hon kollade medan hon höll och såg bara två där, vilket det lät som att hon tyckte var lite, plus att dom var små. Så det kändes som att hon gav upp den äggstocken och riktade in sig på första igen.
 
Hon mätte slemhinnan som var strax över 3mm, vilket hon tyckte var tunt. Så blåsan på 10mm var liten och slemhinnan för tunn. Jag sa att jag oftast har rätt långa cykler. Hon frågade om dom brukar ligga omkring 40 dagar? Nästan svarade jag, omkring 36-38 dagar. Då tyckte hon att det lät mer rimligt. Då var det inte konstigt att blåsan var liten och slemhinnan tunn. Jag hade hoppats på ett annat resultat, ett där blåsan varit liiite större. Om min cykel är 37 eller 38 dagar, som den varit senaste två gångerna, så kommer vi pricka in nästa helg (inte nu till helgen). Jag vill INTE pricka helgen...
 
Hon skulle skicka resultatet till IVF-kliniken, hon trodde att det blir ett nytt VUL om några dagar. Vi gick därifrån, jag väldigt låg och sambon som försökte hålla modet uppe.
 
Jag vågade inte hoppas att kliniken skulle ringa upp redan samma dag, men det gjorde dom. Barnmorskan från kliniken sa att dom vill boka in ett nytt VUL nu på fredag, för att kolla blåsorna igen. Men hon sa också att jag ska börja med ÄL-testerna redan nu på torsdag, så vi inte råkar missa ett omslag! Och får vi ett omslag på torsdag blir det behandling på fredag. Hon nämnde att blåsorna växer 1,5-2mm per dygn och att det därmed kan gå ganska fort.
 
Så seg som min kropp är när det gäller ägglossning så tror jag knappast att vi får något omslag på torsdag. Däremot blir jag lite rädd att det blir omslag i helgen, nu till helgen alltså, och det är ju inte heller bra! Vore även väldigt ovanligt, att min kropp skulle bete sig någorlunda "normalt" helt plötsligt. Jag försöker i alla fall lägga ihop dom bådas ord, den ena säger att jag har en lång cykel som förklaring och den andra säger att dom växer snabbt. Så jag hoppas på något mellanting och att vi får göra insemineringen i början på nästa vecka.
 
Som sambon påminner mig om så är det såklart ingenting vi kan styra. Det blir när det blir. Kroppen kommer göra som den vill, oavsett vad jag tänker och vill. Jag känner mig i alla fall mer positiv nu, att det åtminstone är möjligt att hamna någonstans i nästa vecka. Men jag vågar inte hoppas fullt ut. Det blir som det blir, även om det är svårt att bara leva på fram tills dess.

Kommentera här: