Behandling 1, VUL 3

Jag blir helt slut i huvudet av den här processen, såklart värt det men det är stressande också. 

Det började igår med att jag fick maila kvinnokliniken för att kolla om dom har fått någon remiss från kliniken. Det hade dom inte ( 2 av 3 remisser som inte kommit fram, halvtaskigt system känns det som...). Fick snällt be dom boka in en tid i alla fall och sedan jaga på kliniken och be dom skicka en ny remiss. Allt löste sig tillslut och jag fick en tid till idag. 

Jag tycker det är väldigt påfrestande att det ska strula med remisser. Jag kan aldrig slappna av förrän jag fått min tid bokad. Nu har det varit det här ringandet och oroandet i tre veckor... 
Men det är väl inte mycket att göra något åt.

Imorse var vi i alla fall på ultraljud nummer tre. Jag var rätt nervös innan.. tänk om denna follikel också slutat växa?

Vi fick en ny läkare igen. Är lite fundersam på om hon var ganska ny. Väldigt trevlig men hon hade svårt att hitta båda äggstockarna. Hon hittade tillslut den besvärliga och sa "oj, vilken stor follikel". 

Äntligen släppte en del av min oro. Hon sa något om att hon skulle dubbelkolla att det inte var äggstocken hon mätte... Jag blev lite fundersam på om jag kunde lita på svaret när hon säger så. Men tillslut sa hon i alla fall att den var 18mm!! Det var mer än jag hade vågat hoppas på och hon klassade den som mogen. Slemhinnan mätte hon till 7mm, så den hade växt lite till sedan sist. Enligt henne vill man att slemhinnan ska växa till över 8mm men hon sa att den växer ju hela tiden nu så det är ingen fara.

Sedan gick hela dagen utan att jag hörde något från klinken. Jag tog ett test som visade en tom cirkel = ingen ägglossning än. På vägen hem från jobbet fick jag ett sms där det står att mitt recept har skrivits ut. Tänkte att det måste vara kliniken som skrivit ut något nu. Ville bara hem så fort som möjligt.

Kom hem och loggade in på Apotekets hemsida, ser där att kliniken skrivit ut Ovitrelle, en dos, som är färdig i spruta. Blev alldeles fnittrig och mötte sambon med ett leende i dörren när han kom hem.

Kliniken ringde en halvtimme senare och bekräftade mina aningar. Dom vill att jag testar med ägglossningstest imorgon. Får jag en glad gubbe då så blir det inseminering på torsdag. Är cirkeln tom så tar jag Ovitrelle på torsdag morgon och meddelar kliniken det, också kör vi inseminering på fredag istället. Det var det jag anade när jag såg att dom skrivit ut medicin som kan starta en ägglossning. Antar att dom tror att vi prickar helgen annars, så det känns så skönt att få ta den där sprutan istället, om det kommer behövas.

Så, innan helgen händer det! Så många olika känslor i kroppen nu, men mest glad och lite lättad för att det nu kommer bli av i alla fall. På köpet kommer ju några nya saker att oroa sig för, men får försöka släppa det just nu. Nu ser vi framemot veckoslutet! :)

Kämpa på nu ägget! :)

Kommentera här: