Behandling 1, VUL 2

Vi fick som sagt en annan läkare imorse än den som stod på pappret. Himla tur! Och vad bra den här var, hon var nog den bästa hittills. Hon var lugn och hade koll på läget. Hon hade inga problem att hitta min besvärliga äggstock. Hon fick trycka lite på magen men hon förstod direkt var den var någonstans.


Däremot var väl resultatet inte riktigt vad vi hoppats på. Den Follikel på 10mm som den förra läkaren hade hittat, den som satt i den enkla äggstocken, den hade inte växt något mer. Den här gången hittade hon en på den besvärliga äggstocken som var 12mm. Så vi får väl hoppas att kroppen har bestämt sig för den. Och hoppas att den växer till sig ganska snabbt nu. Slemhinnan var runt 6mm nu, tyckte jag att hon sa. Även denna gång tyckte läkaren att det gick sakta. Hon trodde att det blir ett tredje VUL till veckan.

Jag har väntat hela dagen på att kliniken ska ringa upp och säga hur vi går vidare. Jag hade gett upp, gråtit ut hos sambon över all inre stress det här skapar hos mig med alla tider som ska bokas och remisser som ska faxas osv. 

Vi satt och åt middag och drack ett glas vin när dom ringde. Hon sa att dom ibland jobbar länge på fredagar. Tycker lite synd om dom men är väldigt tacksam för att dom gör det. 

Hon sa att follikeln var liten och slemhinnan tunn. Att jag kan börja testa med ägglossningstesterna på måndag och nytt VUL på tisdag. Sedan avslutade hon med "så får vi se om vi får avbryta eller inte". Jag blev så förvånad att jag bara sa okej och tackade. Jag frågade aldrig varför dom skulle behöva avbryta.

För mig är det inte det minsta konstigt att det växer långsamt. Enligt en normal cykel för mig ska ju ägglossningen vara om drygt en vecka. Jag förstår därmed inte varför vi skulle avbryta?

Gör man inte inseminationer på för långa cykler?

1 livet i USA:

skriven

Det låter konstigt att dom ens pratar om att avbryta redan! Tycker 12 mm och en slemhinna på 6 låter bra just nu. Allt kan ju växa ganska snabbt när det närmar sig ägglossning. Vad för mediciner tar du?

Svar: Ja, håller med, tycker det låter fullt rimligt med tanke på när jag vanligtvis får ägglossning. Jag tar inga mediciner alls. Dom ville prova ostimulerat först, så vi kör i en naturlig cykel. Gissar att dom kommer vilja prova stimulerat nästa gång om den inte blir något denna gång..
Vår väg till ett barn

Kommentera här: