IVF1, Andra VUL

Vilken dag, jag känner mig helt matt i huvudet. Dels har jag jobbat lite mer intensivt den här veckan eftersom jag räknar med att knappt vara på jobbet nästa vecka, dels hade vi ultraljud och samtal med kliniken idag som tagit energi.

Vi börjar väl med ultraljudet då. Direkt när jag vaknade imorse var jag rädd att blåsorna hade försvunnit, jag tyckte inte att jag kände så mycket och jag tyckte knappt jag såg svullen ut. Lite senare på morgonen ömmade det dock lite i höger äggstock.

När vi kom in till läkaren frågade hon hur jag mådde. Bra men lite lätt svullen och öm, svarade jag. Vi började med att kolla slemhinnan. Den hade vuxit lite men inte jättemycket, nu låg den mellan 7,0 till 7,8. Sedan gick hon över på höger äggstock och sa direkt att hon förstår att jag känner av dom. Sambon skrev på ett papper medan hon räknade och mätte. Från början var jag glad, tänkte att det här ser ju bra ut. Men ju fler hon räknade upp desto mer orolig blev jag. Såhär många låter inte jättebra, tänkte jag.

Hon gick sedan över på vänster och fortsatte räkna och mäta. Hon sa att det var färre där men fortfarande väldigt många.

När jag räknar ihop alla i efterhand så får jag det till ca. 40 blåsor!? Det är ju helt galet. Och jag förstår ju att det inte är ett drömscenario. Överstimulering är det första ord man tänker på.

(null)
Anteckningarna från VUL 2

På lunchen fick jag ett sms om att jag hade ett nytt e-recept. Blev ju väldigt nyfiken så loggade in på apoteket för att se vad det var. Dom hade skrivit ut en nässpray, Suprecur.

Ett par timmar senare ringde klinken upp. Hon lät orolig på rösten och frågade hur jag mådde. Jag svarade som till läkaren imorse, att jag mår bra men att jag känner mig lite svullen förstås. 

Hon gick igenom allt som gäller kommande dagar. Vi sänker dosen på Bemfola ytterligare, till 112,5 enheter. Orgalutran fortsätter jag med som vanligt. Jag ska ta den nya dosen ikväll och imorgon. På söndag ska jag inte ta några sprutor, bara sprayen 4 spray/näsborre (alltså ingen ägglossningsspruta). Måndag blir inga mediciner alls och tisdag blir det äggplock. 

Under hela samtalet hade hon den där tonen i rösten, den som säger att det finns ett Men. Tillslut sa hon att det eventuellt inte blir någon återföring eftersom risken är stor för överstimulering om man har så många blåsor. Dom kan dock inte bestämma något förrän efter äggplocket och beroende på hur jag mår efteråt.

Jag vet inte riktigt hur jag känner inför det. Självklart vill jag göra en återföring. Det är ju själva målet med allt det här. Samtidigt som jag känner att 40 potentiella blåsor åtminstone borde kunna ge några embryon till frysen? Så något positivt kanske det är med det här ändå. Men en färsk återföring är såklart det bästa. Jag känner mig inte ledsen än i alla fall. Jag tror jag har sånt fokus på det som sker här och nu att jag inte riktigt kan ta in vad som kommer sedan.

Magen känns rätt öm ikväll. Jag hoppas att det inte blir så illa som jag är rädd att det kan bli. Också hoppas jag att det kan bli en återföring trots allt.

Jag tycker ju inte att magen ser så svullen ut men vi tog en ny bild ikväll för att se om det syns, vilket det gör ändå... första bilden är från sprutdag 1 och den andra från sprutdag 8 (idag).

(null)
Sprutdag 1 vs 8

Om 40 minuter kör vi sprutor och sedan är det bara en gång kvar imorgon. Det här fixar vi!

Kommentera här: