IVF1 Första VUL

Imorse var vi på första ultraljudet. Vi fick en av dom bättre läkarna idag, det kändes bra. Hon frågade lite hur jag mår och så medan jag tog av mig och la mig på britsen. Jag har börjat bli lite svullen om magen men det är inget som inte går att dölja med en blus eller större tröja.
 
Hon började med att mäta slemhinnan. Den här är bra, var det första hon sa. Hon tyckte slemhinnan såg tjock och fin ut. Den var runt 7mm idag. Och eftersom vi inte gör äggplocket förrän nästa vecka så trodde hon inte att det skulle bli några problem. Den kommer hinna växa på sig ännu mer. Det var väldigt skönt att den såg bra ut. Min historik gällande slemhinnan är ju inte direkt överväldigande. Oftast har den varit tunn.
 
Därefter gick hon över till att kolla på höger äggstock. Hon frågade om jag såg någon skillnad på den och jag svarade att den var större. Det verkade vara det svaret hon var ute efter också. Hon räknade till ca. 8 äggblåsor i höger. Därefter mätte hon så många hon kunde. Om vi minns rätt så var 1-2st lite större, runt 12-13mm och någon var runt 7mm medan resten låg mellan 8-10mm.
 
Därefter gick hon över på vänster och där såg det ungefär likadant ut. Även här räknade hon till 8st. 1-2st som var runt 12-13 mm och resten mellan 7-10mm. 
 
16 potentiella äggblåsor känns ju bra! Jag förstår att det inte är säkert att alla fortsätter växa, och jag förstår att det är en stor risk att det inte är ägg i alla. Och som läkaren sa, viktigast är kvalitén. Men jag tycker ändå att utgångsläget är bra. Jag vill gärna få ut runt 15 äggblåsor. Då känns det som att chanserna att få tillbaka ett ökar.
 
Kliniken skulle ringa om vi skulle ändra något i doserna. Ännu har dom inte ringt i alla fall, så jag antar att dom tycker det ser Ok ut och att vi fortsätter som det är sagt.
 
På fredag kör vi nästa VUL! Efter det får vi veta när äggplocket blir.