Jag vägrar tro att barn är meningen med livet

Min barnlängtan har alltid varit stor. Jag har alltid älskat barn och började längta efter ett eget för 10 år sedan. Förr var jag själv en av dom som sa att barn är meningen med livet och att det kändes som att livet inte kommer börja på riktigt förrän jag får barn.

Dom senaste åren har jag tänkt om. Barn är inte meningen med livet. Barn kan vara en del av meningen med livet, men det kan inte vara det enda. För om det är sant, att barn är meningen med livet, då skulle mitt liv alltså inte vara värt något om vi inte hade lyckats bli gravid?

Jag vägrar tro att jag inte hade kunnat få ett bra liv även utan barn. Visst, det skulle vara otroligt smärtsamt att lära sig leva med det, men det skulle gå tillslut.

Det måste finnas mer saker i livet som ger mening. Det finns massor av människor som inte ens vill ha barn. Deras liv är väl värt lika mycket som alla andras? 

Jag tycker det är helt okej att säga barn är meningen med MITT liv, men att göra det till något generellt som gäller alla kan jag bara inte köpa.

Kommentera här: