Slutat straffa mig själv

Jag har länge tänkt att den här ofrivilliga barnlösheten är universums sätt att straffa mig för något dåligt jag har gjort tidigare i livet. Val jag har gjort som jag inte varit stolt över. Val som har sårat andra. Jag har tänkt att det här är något jag får ta för att lära mig den hårda vägen.
 
Nu på slutet har jag dock börjat släppa dessa tankar. Känt att det nog inte är ett straff för något jag har gjort, för såhär dålig människa kan jag bara inte ha varit. Oavsett vad jag har gjort tidigare i livet så finns det inget jag kan ha gjort som varit så dåligt att jag ska behöva ta såhär många motgångar, såhär dåligt mående och såhär mycket sorg.
 
På sätt och vis är det en skön känsla att inse det. Att jag inte längre behöver straffa mig själv.
 
Problemet kvarstår ju dock, att vi är fast i den här skiten, men det beror inte på något jag har gjort. Det beror på att vi drog nitlotten i det här. Det finns ingen rättvisa i barnlöshet. Man får inget barn för att man är en duktig människa, för att man bryr sig om andra eller för att man har ett stabilt liv. Det är slumpen som avgör.
1 Ika:

skriven

Så tänkte jag också många gånger... Men det gör det bara svårare. Tror du tänker helt rätt nu, att det handlar om otur och ingenting annat. Och allra oftast vänder otur till tur, även om det inte känns så alla gånger. Tänker på er och håller alla mina tummar för att det snart är er tur <3

Svar: Ja, jag börjar landa i det nu, att det helt enkelt handlar om otur. Kanske inte alltid en tröst men att sluta straffa sig själv kan nog vara klokt åtminstone :) tack fina du! <3 såå roligt att ni nu väntar er lilla pojke! <3
Vår väg till ett barn

2 Anonym:

skriven

Sjukt orättvist är vad det är. Du har rätt att skydda dig själv på de sätt som går. Kramar

Svar: Ja, det känns ofta så... tack <3 kramar
Vår väg till ett barn

3 Susse:

skriven

Så tänkvärda ord du skriver. Även jag brukar tänka att jag kanske gjort något jag blir straffad för. Ibland kan jag tillochmed tänka att jag gjort hemska saker i tidigare liv. Och jag vet ju innerst inne att det är ganska befängt att tänka så. Men jag måste få hjärtat att inse det också. Önskar att jag snart kunde komma till den punkten du pratar om, där jag tänker att det beror på att jag/vi dragit nitlotten i livet. Kram

Svar: Tack för att du delar med dig <3 tråkigt att du känner så :/ om det är till någon tröst så tror i alla fall inte jag att det är något straff för er heller. Jag hoppas att du når den punkten snart! Jag tror på er och hoppas på er! Kram <3
Vår väg till ett barn

Kommentera här: