Dom fysiska symptomen

Japp, nu är dom här på riktigt, dom fysiska symptomen. Usch, vad ont jag har!

När jag tänker efter så började det nog redan i februari. Jag har fått migränliknande attacker sedan dess. Ont fram i ansiktet, kring näsroten, ögonen och pannan. Så ont att jag blir helt utslagen. Det enda jag kan göra är att stänga in mig i ett tyst mörkt rum och sova tills det lättar. Värktabletter hjälper knappt. Det här har hänt några gånger och jag har trott att det hängde ihop med influensan jag hade strax innan, att det är något med bihålorna osv.
Det var inte förrän för någon dag sedan, då jag ringde och bokade en tid på vårdcentralen för att utreda migrän/huvudvärken, som jag insåg att det kanske inte alls berodde på influensan, det kanske berodde på läkarbesöket/utredningen kring barnlösheten. Stressen kring att inte bli gravid och att sedan få höra att vi i princip inte kan bli det själva heller. Jag börjar mer och mer koppla ihop det.

De senaste dagarna, eller nätterna snarare, har jag börjat bita ihop käken på nätterna. De senaste två nätterna har varit riktigt plågsamma. Det gör så j*vla ont att jag inte vet var jag ska ta vägen. Ont i käkarna. Ont i nacke och axlar. Ont i huvudet.
Kom och tänka på ett inlägg jag läste hos Fru Infertil för ett tag sedan där hon beskrivit något liknande i samband med deras utredning/behandlingar. Var tvungen att leta reda på det inlägget igen. Det klickade äntligen till hos mig. Jag kanske inte är döende trots allt (har läst om bihålecancer så jag har skrämt upp mig själv), jag är nog "bara" orolig, stressad, ångestfylld och nervös inför det som kommer. Det närmar sig i en rasande fart och i samma takt kommer dom fysiska symptomen också.
Jag vet bara inte hur jag ska ta mig ur det onda. Just nu är det helg, så någon massör är nog svår att få tag på. Min kurator är förmodligen på semester (tror jag måste kolla upp det) och vårdcentralen är stängd under helgen. Läkartiden jag fick är om 1,5 vecka, ska det vara såhär varje natt nu så kommer jag gå under innan dess.

Har ni några tips på vad som kan hjälpa? ❤️

1 m a r i a:

skriven

Jag är en sådan som tror att det mesta i kroppen hänger ihop, så ta nu detta flummiga med en nypa salt, men ändå... Jag tror definitivt att stress kan däcka en kropp. Att den tar sig fysiska uttryck på olika sätt. Hur man kommer ur den är dock en annan femma... Massage är nog ett bra förslag! Dessutom har jag hört gott om akupunktur. Har inte provat det själv, men så pass mycket bra har jag hört att jag nog skulle kunna tipsa om det ändå. Är säkert inte för alla, men det kanske är ett alternativ? Där är det nog också det här med att allt i kroppen hör ihop som jag förstår det. Hoppas det löser sig <3

Svar: Tack för tipset! Jag har tänkt tanken på akupunktur men aldrig provat. Det kanske är dags för det. Det har lättat lite i kroppen men tror att det kan vara bra att göra något i vilket fall för att förhindra att det blir värre igen. Tack! <3
Mom to be

2 Anonym:

skriven

2014 när vi hadr försökt ett tag utan framgång hade jag så otroligt ont i huvudet heeeela tiden. Sökte läkare efter ett tag och han i sin tur skickade mig till bettfysiologen. Det visade sig att jag inte längre hade något viloläge på käken på grund av stressen för allt vi går igenom. Jag fick en stenhård stor bettskena de framtagit åt mig efter ett par veckor samt käkövningar. Jag sover aldrig utan skenan numera och huvudvärken har lättat. Dock gäller det ju att hitta sätt för dig att slappna av, testa lite mindfulness övningar, yoga, andas i fyrkant😊 Gällande bettet, jag vet inte var du bor eller om det fungerar på samma sätt i din stad som i min, men sök via läkare för huvudvärk så att läkaren skickar remiss. På grund av att jag gick via läkare slapp jag att betala bettskenan på flera tusen som jag hade fått betala om jag gått via tandläkaren😊 Men på riktigt, du måste hitta ett sätt att slappna av för det finns inget du kan göra åt att du biter ihop på natten tyvärr. (förutom bettskenan då)

3 Anonym:

skriven

2014 när vi hadr försökt ett tag utan framgång hade jag så otroligt ont i huvudet heeeela tiden. Sökte läkare efter ett tag och han i sin tur skickade mig till bettfysiologen. Det visade sig att jag inte längre hade något viloläge på käken på grund av stressen för allt vi går igenom. Jag fick en stenhård stor bettskena de framtagit åt mig efter ett par veckor samt käkövningar. Jag sover aldrig utan skenan numera och huvudvärken har lättat. Dock gäller det ju att hitta sätt för dig att slappna av, testa lite mindfulness övningar, yoga, andas i fyrkant😊 Gällande bettet, jag vet inte var du bor eller om det fungerar på samma sätt i din stad som i min, men sök via läkare för huvudvärk så att läkaren skickar remiss. På grund av att jag gick via läkare slapp jag att betala bettskenan på flera tusen som jag hade fått betala om jag gått via tandläkaren😊 Men på riktigt, du måste hitta ett sätt att slappna av för det finns inget du kan göra åt att du biter ihop på natten tyvärr. (förutom bettskenan då)

Svar: Jag har haft bettskena tidigare, under tre års tid. Hade tandförsäkring eller vad det kallas (som tur var) så slapp också betala 😊 Jag håller med om att den är bra! Men passar tyvärr inte mig, jag får panik av den. Jag hade inte heller något viloläge kvar, jag mindes inte hur man gjorde för att slappna av. Och jag minns så väl första gången jag vaknade och inte hade spänt käkarna. Det var som att vara i himlen. Så fantastiskt underbart!
Jag tror faktiskt att det går att lösa på annat vis. Om man hittar grundorsaken till att man biter ihop så tror jag också att man kan börja slappna av ibland. Det har blivit lite bättre nu. Jag läste någonstans att man skulle öva på att slappna av och sedan säga till sig själv "det är såhär det ska kännas". Så jag har kört den nu när jag har spänt mig, plus läst böcker för att tänka på annat. Och jag tror att det har effekt, nu spänner jag mig kanske var tredje natt istället och inte alls lika kraftigt. Tack för att du delar med dig! 😊❤️
Mom to be

4 Maria:

skriven

Bettskena har funkat på mig med, jag smällde ihop käkarna nattetid ett tag så att jag väckte mig själv (är dåligt för tänderna också förutom värken man får). Spänningshuvudvärk kan man få dels pga tänderna men även av stressen i sig. Mindfulness, gå på yoga, gå på massage, läsa böcker mm kan funka. Få hjärnan att hoppa ur ekorrhjulet för en stund. Måste säga att för mig var det viss avkoppling just för skallen de gånger jag lyckades fokusera på en bok.. Viktigast av allt, var snäll mot dig själv. Det har varit jobbigt och du har en del framför dig som kan oroa, då får man vara extra ego. Ligg under en filt på soffan och kolla på nån fjantig serie på TV istället för att tvätta fönstren, typ. De små sakerna i vardagen för att ta lite extra återhämtning. Hoppas du mår bättre snart!!

Svar: Ja, jag hade bettskena för några år sedan och använde den i drygt tre år. Problemet var att jag fick panik av den. Så jag försökte redan då få hjälp av tandläkaren att klura ut anledningen till varför jag började bita ihop käkarna från första början. Men det ville dom inte ta i (hade någon förhoppning om att dom hade kunnat skicka mig vidare till någon), dom erbjöd sig att slipa till skenan lite för att den skulle passa bättre. Vilket egentligen inte löste något. När jag sedan lämnade mitt tidigare, väldigt långa, förhållande så kunde jag också sluta med skenan. Så någonstans förstod jag att det är mitt mående som orsakar besvären, vilket känns självklart såhär i efterhand. Därför vill jag även denna gång lösa det genom att lista ut orsaken. Men jag håller med, bettskena är jättebra! Den gör verkligen sitt jobb, jag fick livet tillbaka när jag slapp huvudvärken.
Jag tänkte på det du skrev om böcker och har läst flera sedan dess. Det hjälper verkligen. Tack för tipset!
Du har så rätt, jag ska försöka vara snällare med mig själv. Tack! <3
Mom to be

Kommentera här: