V8 (7+6)

Vecka 8 har snart passerat, imorgon byter vi till v9. I lördags läste jag i appen att det är vanligt att man känner lite "mensvärk" och att man kan få lite rosa flytningar denna vecka, vilket då skulle bero på att livmodern växer. Det är ju både bra och dåligt att läsa sånt känner jag. Bra ifall det skulle komma lite rosa, att jag kanske inte skulle få lika mycket panik då (även om jag ändå skulle bli rädd). Dåligt på det vis att jag istället tror att det är något fel när jag inte känner något. Växer inte livmodern nu? Lever den inte? Jag vill alltså känna lite mensvärk men så fort jag har känt minsta lilla ont där nere så har jag blivit rädd för missfall istället. Ibland får jag skratta lite åt mig själv.. det går ju inte att ta sig själv på så jättestort allvar när tankarna svänger så snabbt som dom gör.

Jag har alltså inte känt speciellt mycket den här veckan. Brösten ömmar fortfarande men det är ändå som att dom har vant sig lite med sin nya storlek och därmed inte gör lika ont längre. Tröttheten finns förstås där en hel del, även om jag vissa dagar känner mig oförskämt pigg. Men det brukar ordna upp sig inom några timmar.. ;)

Och tröttheten då. Jag har försökt känna hur den är jämfört med tröttheten som ofrivilligt barnlös. Så ofta som jag har undrat om det är så jobbigt att vara gravid som många ändå påstår. Alltså, det går inte att jämföra! Ja, jag är sjukt trött nu. Vissa dagar skulle jag kunna somna ståendes, vissa dagar har jag nästan slumrat till på kontorsstolen. Men att bara vara trött är inte så illa som att vara trött, utmattad, deprimerad och med ett konstant tryck över bröstet. Nu är jag bara trött, jag vill inte dö och jag känner inte längre att livet är meningslöst. Att vara trött kan till och med vara skönt ibland, kanske för att vi så länge varit utmattade innan. Nu känner jag att jag kan gå och lägga mig halv nio med gott samvete, eller somna i soffan utan att känna mig osocial. Och jag känner mig äntligen som en vanlig människa igen. Jag känner mig fortfarande inte som en gravid människa, men en vanlig människa som kan skratta och skoja med familjen utan att ha ett mörkt moln över sig konstant. 

Varje dag tänker jag "hoppas att den lever, hoppas att den vill stanna hos oss". Jag tar ingenting förgivet. Jag vet att det kan vända när som helst, men någonstans försöker jag tänka att det kanske är nu vi får något fint tillbaka efter alla jobbiga år. 

Jag gjorde min sista dag på jobbet igår innan semestern. I samma sekund som jag stängde av datorn blev jag så otroligt nervös. Jag var verkligen inte beredd på den känslan. Men semester innebär ultraljud. Det är den tanken jag haft hela tiden, på semestern ska vi på ultraljud. Jag har liksom inte kunnat planera något annat för den här semestern. Först tar vi ultraljudet, sedan allt annat. Om fem dagar är det dags.

Kommentera här: