Att hantera saker fel

En vän berättade något för mig häromdagen. Något jobbigt och något som hon oroar sig för. Till en början hanterade jag det bra. Jag sa att jag förstår att hon är rädd och orolig. Att hennes känslor för det som hänt är helt okej. Så långt var allt bra...
 
Sedan gjorde jag ett misstag. Jag började prata om statistik. Hur vanligt det är, att hon inte behöver vara rädd, att det kommer ordna sig. Det är något som händer många människor osv. Vilket såklart var något hon var medveten om. Googlar gör ju dom allra flesta, så oavsett vad det gäller kan man lista ut hur vanligt/ovanligt saker och ting är.
 
Jag har mått så dåligt över detta. Hur kan jag, efter allt vi har gått igenom, tro att statistik kan trösta henne? Har jag inte lärt mig ett skit? Det är inte statistik man vill höra när man är orolig. Man vill höra att det är okej att vara orolig. Att känslorna inte förminskas, att det är okej att vara rädd. Att hennes känslor är precis lika viktiga som hon känner att dom är. Att hon måste få bearbeta på sitt sätt. Hitta en plats i allt där hon kan hantera det hon går igenom.
 
Jag skickade nyss iväg ett sms till henne och bad om ursäkt. Skrev att jag hanterade det fel och att jag borde veta att statistik inte är någon tröst. Att jag bara ville hjälpa men att det blev fel. Jag hoppas att hon tar det på rätt sätt och att hon tycker det känns okej.
1 Nina:

skriven

Känn dig inte som en dålig vän nu, sånt är ju jättesvårt att hantera och du gjorde ditt bästa. Trots att man själv varit i den situationen är det lika svårt varje gång man ska trösta någon ❤ Tror hon uppskattade din ärlighet!

Svar: Tack för din kommentar <3 Jag fick ett svar på sms:et och hon tyckte inte det var någon fara. Men det kändes bra i alla fall att få be om ursäkt. :) Kram!
Vår väg till ett barn

Kommentera här: