Telefonmöte med läkaren

Vi har nyss haft vårt telefonmöte med läkaren som gjorde äggplocket. Hon berättade lite om vad som väntar och vi ställde lite frågor om det som varit. 
 
Eftersom jag har regelbunden mens, om än väldigt långa cykler (ca.40 dagar numera), så tyckte hon att vi skulle köra i en naturlig cykel. Det är tydligen det absolut bästa, i de fall det är möjligt förstås. Det går att lösa på andra sätt också men hon tyckte vi skulle börja så. Hon trodde inte heller att slemhinnan skulle vara något problem i och med att den såg fin ut när vi körde insemination i naturlig cykel. Det känns lite bättre efter att ha pratat med henne.
 
Jag tänker att jag verkligen ska försöka må bra under tiden också, det kan ju inte direkt skada... ;) Om jag får in lite rutin på promenader i solen som komplement till mitt hårda träningspass och mitt yogapass så borde väl kroppen må rätt bra tänker jag. Om jag också blandar in lite mer pyssel så får även huvudet må bra. Och förutom det får jag vara stenhård med mig själv på att inte stressa upp mig över saker och att inte oroa mig över saker som kanske aldrig blir ett problem.
 
Jag tror att jag hade ägglossning någon gång i mitten på förra veckan. Jag hade ägglossningsflytningar och tempen har gått upp, så även om jag inte kände något får jag nog lita på att den har varit. Så någon gång nästa vecka borde mensen komma. Sedan är vi igång! Dock är ju cyklerna så pass långa att det nog inte blir någon återföring förrän i slutet av April. Men men, bara det blir av så får jag vara nöjd! :)
 
Vi frågade även om det här med att återföra två embryon. Det var ett tydligt nej på den för oss. Det skulle vara för stor risk för tvillingar och det innebär risker för barnen osv. Det görs endast i undantagsfall enligt henne. Typ vid låg äggreserv eller då man har två embryon med lite sämre kvalité eller om man gjort många IVF:er utan plus, osv. Jag anade att det skulle bli ett nej och jag vet egentligen inte om jag vill föra tillbaka två heller. Så vi frågade väl mest bara för att veta hur dom ställer sig till det. 
 
Jag frågade om överstimuleringen kunde göra mig svullen vid denna ägglossning, såhär långt efter plocket, och hon sa väl att det inte var omöjligt men att det normalt sett kanske inte blir så. Men äggstockarna kunde fortfarande vara lite svullna, så chansen finns ju. Hur som helst känner jag väl inte att det är särskilt jobbigt fysiskt. Inte alls i närheten av hur det kändes för en månad sedan. Så det spelar kanske inte så stor roll. Jag lyssnar in kroppen och gör bara sådant som känns bra.
 
Det här inlägget blev lite snurrigt. Har ni hängt med hela vägen hit får ni ger er själva en klapp på axeln! :)
Önskar er en trevlig kväll! :)

Kommentera här: