Till er som undrar när vi tänker skaffa barn

Vi är på väg till ett kalas. Jag provar kläder och vet inte riktigt vad jag ska ta på mig. Ser jag lite gravid ut i den här tajta klänningen? Magen har börjat puta lite de senaste åren, särskilt runt ägglossning/mens. Att brottas med ofrivillig barnlöshet lämnar spår på många olika sätt... Jag kan inte ta på mig något som gör att jag ser gravid ut, då kommer det börja viskas inom släkten. Sist jag hade en vidare klänning på mig började några kusiner fråga om jag väntade barn.
 
De allra flesta ur släkten är där. Även ett par vänner till mina föräldrar. Jag tar ett glas vin, jag är egentligen inte så sugen men det är bättre att dricka vin så alla SER att jag inte är gravid. På så vis slipper man också kommentarer om eventuell graviditet.
 
Min favoritkille är med på kalaset. Han är snart två år och jag kan knappt slita blicket från honom. Han är lite blyg i början men när han väl känner sig bekväm med allt folk börjar han mjukna. Tillslut leker han som aldrig förr. Han jagar katter, han lagar mat i pannor och han kollar på när jag kör en radiostyrd bil. Jag mår bra ända in i själen när han vill leka med mig. Han serverar mig makaroner och vatten ur tomma kastruller och glas. Han kokar låtsasris i mängder, det är tydligen hans favoriträtt. Och i slutet av kalaset blir han busig och skrattar högt.
 
Någon säger att min mamma blir så glad när det kommer barn på besök. En annan kontrar med att hon kanske borde ta ett snack med sina döttrar då. Det gör ont i mig. Jag har lust att svara att ingen av hennes döttrar kan få barn på naturlig väg, men jag säger inget. Jag fäster blicken på min favoritkille och försöker släppa den där jäkla kommentaren. En stund senare hör jag min farmor säga något om att jag ser ut att må gott när jag får leka med honom. Och det gör faktiskt ännu ondare. För nu råkar jag känna efter, och ja, jag mår bra när jag får leka med honom. Därför gör det så jävla ont att fortfarande inte ha några egna barn. Jag vill fan inget annat än att ha egna barn. 
 
Jag tänker att vi vet väldigt lite om varandra nuförtiden. Jag skrattar och är glad på kalaset, jag har till och med energi att prata med alla och att se dom i ögonen när jag gör det, vilket jag sällan orkar när jag mår dåligt. Dom ser mitt glada jag och har ingen aning om att jag har försökt parera en ny depression hela veckan. Att jag bara vill linda in mig själv i bomull och vagga mig själv tills allt blir bra igen.
 
När jag kommer hem kryper ångesten över mig. Jag har svårt att avgöra om det beror på vinet jag drack eller kommentarerna på kalaset. Jag inbillar mig att jag kan höra deras tankar när vi ses på ännu ett kalas och att vi fortfarande inte väntar något barn. Hmm, borde inte dom skaffa barn snart, dom har ju varit tillsammans länge nu. Eller Nähää, inget barn nu heller.
 
Jag tror att det finns många där ute som tycker att vi borde berätta. Att det är bättre att synliggöra ofrivillig barnlöshet. Att vi inte behöver skämmas. Att det är fler än man tror som går igenom något liknande. Att vi skulle slippa kommentarerna om folk visste. Jag har lyssnat på människor som varit ofrivilligt barnlösa och sedan lyckats som i efterhand pratar om att alla borde berätta. Och jag blir faktiskt ledsen. Det finns så mycket känslor i det här. Jag skäms INTE över att vi är i den här sitsen. Jag känner ingen skam över huvud taget. Däremot får jag panikångest och skakar när jag försöker berätta för någon ny. Jag klarar inte av det. Det kommer inga ord ur min mun. Det här är fortfarande väldigt laddat. Vi bär på mycket sorg och väldigt mycket oro.
Jag tror att vi kommer vara öppna med det här när vi väl har lyckats. För jag håller med, det är bara bra om fler får upp ögonen för hur svårt och jobbigt det kan vara att "skaffa" barn (man skaffar inte, man får). MEN, jag tycker att det är helt okej att vänta tills efter man har lyckats, om man vill det. Eller att aldrig berätta, om man hellre vill det.
 
1 Linnea:

skriven

Vad vinner man på att berätta? Det tar inte bort det jobbiga. Kanske hjälper någon annan? Det är ju fortfarande jobbigt även om många har det svårt. Skulle jag tycka det var lättare? Nja, jag skulle fortfarande ha sorg över att just jag inte kan.
Jag valde att berätta för några utvalda där jag kände att jag kunde få stöd. Och i efterhand kommer jag inte häller berätta åt allt och alla. Utan för utvalda.

Svar: Ja, jag tänker att det kan hjälpa någon annan. Men, såklart ska man inte säga något om man inte själv vill. Tycker du gör helt rätt i att känna efter vad som är bäst för just dig! <3
Vår väg till ett barn

2 Maria Wallin:

skriven

Åh jag känner igen det där. Sorgen, längtan, alla kommentarer. Vi är olika och vi bearbetar saker olika. På samma sätt som jag förstår er som inte vill berätta vill jag ändå att folk ska förstå oss som berättar. Vi har alltid haft ett aktivt liv, stor umgängeskrets. Vi var med på allt. Vi började ljuga. Vi orkade inte fira nyår med alla våra vänner och barn. Sen vi gick ut offentligt så slipper vi ljuga. Det är okej att säga nej. Självklart annars också men i vårt liv har det blivit enklare att leva med det. Men ni ska verkligen göra som ni själva känner. Det är ert val och ingen annan kan dela er kamp. Sen kan vi som går igenom samma förstå men allas resor är olika. Ta hand om er!

Svar: Jag håller med, jag tycker också att det ska gå åt båda håll. Att ha förståelse för varandra. Det kanske inte var så tydligt i mitt inlägg... Jag tycker det är bra att några vågar och orkar berätta under tiden man går igenom det. Jag beundrar verkligen er som orkar! <3
Det jag ville säga är väl att jag blir ledsen när andra har en bestämd åsikt om att man ska berätta ”direkt”. Jag ville nog mest få fram att det viktiga är att man känner efter själv. När vi själva är bekväma med att berätta, inte när andra tycker att vi borde berätta.
Vad skönt att ni känner att det blev enklare för er, man är ju nog pressade ändå med alla behandlingar och undersökningar m.m. Skönt om man på något plan bara får vara sig själv/göra det man orkar just då <3 ja, du har helt rätt, allas resor är olika. Ta hand om varandra! Håller tummarna så hårt för er!!
Vår väg till ett barn

3 Anonym:

skriven

Jag berättade inte för vem som helst för det gjorde för ont. Kunde inte prata om det utan att börja gråta och jag vill inte gråta om jag inte är trygg med att den andra kan hantera min sorg. Däremot har man inga skyldigheter att skydda andra från sanningen.

4 Anonym:

skriven

Jag berättade inte för vem som helst för det gjorde för ont. Kunde inte prata om det utan att börja gråta och jag vill inte gråta om jag inte är trygg med att den andra kan hantera min sorg. Däremot har man inga skyldigheter att skydda andra från sanningen.

Svar: Tack för att du delar med dig! Det har du helt rätt i, man har inga skyldigheter att skydda andra från det. Jag känner som du, det gör för ont för att prata om det med vem som helst, jag väljer dom jag känner mig trygg med och som jag litar på. ❤️
Vår väg till ett barn

Kommentera här: