Dagens ultraljud och PCO-äggstock?

Igår var vi på vårt första ultraljud för den här omgången. Slemhinnan var runt 3,6mm och äggblåsan var faktiskt runt 10mm. För att vara jag så var det rätt stort så här tidigt i cykeln. förut har vi varit med om att en på 12mm har gått tillbaka och att en annan började växa istället, men vi får hoppas att denna fortsätter helt enkelt.
 
Nytt ultraljud på tisdag för att se att den tar sig, och börja med ÄL-tester på måndag. Jag nämnde även att jag var orolig att pricka helg, så hon skulle skriva in en kommentar om att jag ville vara beredd med ägglossningsspruta. Efter ultraljudet räknade vi nämligen lite snabbt på när det skulle tänkas bli om denna blåsa fortsätter att växa 1,5mm per dag. Då hamnar vi på att det borde bli omslag fre-sön nästa helg. Alltså risk att pricka helg enligt mig. Hon på kliniken tyckte det såg ut som att risken var liten men vi får helt enkelt se efter nästa VUL.
 
Det blev ett intressant VUL denna gång. Läkaren som tog emot oss hade en lärling (?) med sig som fick utföra ultraljudet. Han var lite osäker så hon var med och visade hela tiden vad dom såg för något. När dom då kollade på höger äggstock så sa hon helt plötsligt räkna alla blåsor där. Det visade sig att jag hade runt 16st små blåsor som satt runt väggarna på äggstocken. Typisk PCO-äggstock, sa hon sedan.... What?!
 
Sedan gick dom över på vänster äggstock för att räkna blåsor där men då såg det mer normalt ut. Hon kollade även vätska i buken, vilket jag aldrig varit med om tidigare, men det såg bra ut där. Ingen vätska alls.
 
Jag var tvungen att fråga vad hon menade med PCO-äggstock? Då frågade hon om ingen hade nämnt det för mig tidigare. Nope, inte ett ljud om det... Hon sa att eftersom jag har så många blåsor räknas det som PCO. Vilket innebär att man har många ägg, om jag minns rätt. Min vänstra var normal men den högra visade tecken på detta. Hon sa att den nog kommer gå till sig i 35-årsåldern. Eftersom jag inte är överviktig och eftersom jag har egen ägglossning så var det inte PCOS (om någon här har PCOS får ni gärna berätta mer, jag är rätt okunnig). Varianten som jag har verkar man sällan upptäcka och det verkar inte spela så stor roll om man försöker på egen hand. Om man däremot gör IVF så innebär det att man har lättare för att få många äggblåsor vid stimuleringen. ÅH! Det förklarar låg dos men ändå kraftig överstimulering. Enligt läkaren var det alltså fördelaktigt om man genomgår IVF.
 
Jag har inte skrivit något här om min systers IVF. Har inte vetat om jag vill eller får skriva om den. Det är ju hennes berättelse. Men jag känner att jag måste nämna ett par saker. Hon gjorde sin första IVF i April och råkade ut för exakt samma sak som mig. Hon hade en annan medicin och läkaren gick till och med in och sänkte dosen innan start efter att hon hade nämnt hur det gick för mig och efter att dom kollat hennes värden en extra gång. Hur som helst, hon blev också väldigt överstimulerad, plockade ungefär lika många ägg som mig och dom fick ungefär lika många embryon till frysen. Och jag har inte riktigt kunnat släppa detta. Hur kan det bli så väldigt lika? Kan det vara något genetiskt? Jag var till och med inne lite på PCO/PCOS innan men tyckte inte att symtomen stämde riktigt. 
 
Igår kanske jag fick svar på mina frågor! Hon kanske också har en PCO-äggstock? Om vi båda har det skulle det ju innebära att vi båda är lättstimulerade och alltså riskerar överstimulering trots låga doser. Väldigt intressant!
1 Anonym:

skriven

Jag har fått diagnos lätt PCO (om jag minns rätt från journalen, det var ca 10 år sedan). Mina symptom är många äggblåsor och lång oregelbunden menscykel (kortades och blev mer regelbunden efter genomgången graviditet). Jag har också fått höra att det är fördelaktigt för ivf - dvs många äggblåsor kan bli många ägg. Med anledning av diagnosen valde de att börja med en mkt låg hormondos för att inte riskera överstimulering. Min första behandling blev i stället för lång stimuleringsfas för att vara optimal så det blev också misslyckat (men jag slapp ju smärtan etc från överstimulering). Dessutom är det tydligen vanligt att få ut ägg längre upp i ålder med PCO-äggstock. Kvaliteten på ägg kan förstås variera. Jag har fått två barn via ivf - vid 38 och 42 års ålder. Det har dock krävts ganska många försök, och bara vid en av sju hela ivf-behandlingar har vi fått något till frysen (av mellan 10 och 25 plockade ägg).. (Det enda lilla embryot till frysen blev ett litet syskon.)
Det här är ju bara min personliga erfarenhet. Men diagnostiskt verkar vi ha rätt lika symptom. Andra kriterier för PCOS är övervikt och ökad kroppsbehåring. Det finns mkt att läsa vid en enkel googling om du har tid och ork. Det här blev en liten essä... Sitter fast med en sovande bebis vid bröstet.
Håller tummarna för er.

Svar: Tack för att du delar med dig! ❤️
Det är intressant att läsa om hur det varit för dig och hur cykeln varit innan och efter graviditet. Och när jag läser om att din låga dos gjorde att ni fick avbryta är jag väl ändå någonstans glad att jag blev överstimulerad istället.. vill ju som bara komma framåt, få göra försök. Så i efterhand är jag förstås glad för åtta embisar i frysen. Men vem vet om det räcker..
Vad starkt gjort av dig att genomgå så många IVFer! Det är ju påfrestande för både kroppen och huvudet. Vad skönt att embryot i frysen blev ett syskon!
Grattis till två barn och jag beundrar dig som orkat kämpa! ❤️ kram!
Vår väg till ett barn

2 Anonym:

skriven

Jag har pcos men är inte överviktig, dock (anser jag) ökad kroppsbehåring men inget som direkt stör mig. Vi genomgick IVF och har idag en son på 10 månader. Mina äggstockar har båda det typiska utseendet för pcos. Jag har haft väldigt oregelbunden mens så länge jag kan minnas och misstänkte ganska snabbt att det nog kommer bli svårt att bli gravid. En gynekolog sa dock till mig att pcos kan ses som en överlavnadsmrkanism då vi med digansosen ofta har fler ägg vid födseln och ofta med bra kvalitet,men att kroppen inte släpper äggen förrän senare i livet när andra har sämre kvalitet på sina ägg. Hon var väldigt tydlig med att pcos inte är en sjukdom. Tycker ändå det lät ganska häftig även om det är sjukt frustrerande att inte kunna bli gravid som "alla andra".

Svar: Tack för att du delar med dig! <3 Intressant! Jag tycker också att jag har ökad kroppsbehåring, åtminstone om jag jämför med mina vänner. Men har väl aldrig kopplat ihop det med äggstockarna tidigare. Och är kanske inte så mycket att jag skulle söka hjälp för det heller, men ändå något jag reagerat på... Ja, det var ju häftigt! Kroppen är ju rätt fantastisk på många vis också. Ja, det är ju verkligen frustrerande! Skönt att höra att IVF lyckades och grattis till er son! <3
Vår väg till ett barn

Kommentera här: